Lay-offs At Hong Kong TV Station Stoke Concerns Over Media Freedom

HONG KONG: A Hong Kong television station said on Tuesday about 100 staff were “affected” by a shake-up as it seeks to control costs and remain competitive in a challenging economic environment, a move that has re-ignited worries over media freedom in the city.

Local media said 40 workers had been laid off from i-Cable, including the entire team from the station’s award-winning investigative section News Lancet.

“In the face of daunting challenges, the group has devoted to adopting various measures to explore new business opportunities for competitiveness enhancement and sustainable development,” the station said in a statement, adding that about 100 positions of the group’s 1,300 staff would be affected.

“Under this circumstance, after a comprehensive review, it was unavoidable for the group to carry out an organizational restructure of various departments.”

The pay TV station did not say how many had been sacked.

Wong Lai-ping, deputy chief of the station’s China News team, which covers human rights on the mainland and reported from Wuhan province on the coronavirus outbreak, told reporters she was among those laid off. Ten other members of the team had resigned in protest against the lay-offs, she added.

i-Cable journalists told Reuters the lay-offs had prompted the heads of the station’s China News, Hong Kong General News, Finance News and Editing desk to resign.

Yau Ting-leung, 22, a journalist from the News Lancet segment who said he was fired after about six months with the company, said he was sceptical of the reason behind the decision.

“It’s definitely media censorship. It’s a pity they sacked the entire team. There aren’t many TV investigative news programmes in Hong Kong,” Yau said.

i-Cable told Reuters it had no comment when asked about reports of censorship.

The Hong Kong Journalists’ Association said it was watching the situation closely as media have already come under pressure in the wake of a new national security law introduced by Beijing on its freest city on June 30.

“This time the whole ‘News Lancet’ team of Cable News was laid off and the team has often reported against/on the police or the regime in the past year,” HKJA said in a statement.

i-Cable was founded in 1993 and is now owned by David Chiu, chairman and CEO of Far East Consortium.

Disclaimer: This post has been auto-published from an agency feed without any modifications to the text and has not been reviewed by an editor

Source link

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *